Згоден
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтеся з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності та погоджуєтеся на використання файлів cookie.
Днепр » Новости города и региона
сб, 23 ноября 2024
03:41

НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА

Микола Ларін з Солонянського району літає на «власних» крилах

Микола Ларін з Солонянського району літає на «власних» крилах
Машина легко долає кілометри шляху. Водію о такій порі спокійно думається. Та несподівано ситуацію порушує ревіння літака досить незвичної конструкції, який пересікає трасу ледве не торкаючись верхівок дерев лісосмуги. Що це було? Відповідь знаходиться одразу ж. Свій черговий політ проводить самодіяльний конструктор авіаційної техніки з села Василівки Солонянського району Микола Ларін.

Збуваються дитячі мрії

Сільське народне радіо рознесло інформацію: в своєму гаражі інженер спецколгоспу «Солонянський» будує літак. Вечірньої пори розшукав таки авіаційний ангар. Дійсно, крізь гаражні ворота, з яких пробивається світло у темінь, почулося характерне постукування молотка. На верстаті лежало майбутнє крило літака, в яке методично заганяв закльопки самодіяльний конструктор.

— Я насправді хочу побудувати літак. І обов’язково його збудую! — поділився мрією Микола Іванович.

Він дістав записника. На його сторінках дрібним почерком написані формули і цифри, які стали об’єктом ретельних розрахунків і підрахунків. Не так і просто літаки будувати. Треба точно обчислити вагу двигуна, самого пілота, аеродинамічні якості майбутньої конструкції, які дозволять піднятись у повітря.

Авіація розвивається дивовижно. Колись людство раділо, що перші аероплани змогли відірватись від землі, потім перелетіти через океан, досягти захмарних висот. Ми й досі захоплено стежимо за змаганнями авіаконструкторів, які виводять у небо все стрімкіші, потужніші й місткіші літаки. Але ці крилаті велети можуть злітати чи сідати лише на бетонні смуги. Авіаторам доводиться, крім так званих звукового та теплового бар’єрів, долати ще один, невидимий, але надто дошкульний — економічний. Адже, скажімо, тисячосилий «Антей» чи «Руслан», та навіть відомий скромний трудівник полів Ан-2, досить обмежені у застосуванні. Дрібні, місцеві роботи за їх допомогою робити не завжди є сенс. Часом це просто невигідно. В усьому світі розвивається нова авіабудівна галузь надлегких літаючих апаратів. Для них не потрібні ані аеродроми, ані бетонні смуги, ані цистерни пального. Саме таким авіабудуванням і захоплюється наш герой.

Він з дитинства мріяв стати льотчиком. Закінчив перший курс Харківського вищого льотного училища, виконав чотири тренувальних стрибки з парашутом, перші польоти з інструктором на учбовому літаку. А далі медики наклали вето на таку заповітну мрію.

Став інженером, поїхав працювати у село. Одружився. І всі ці роки не міг байдуже дивитись на літаки. Вирішив обов’язково піднятись у небо вже на «своїх» крилах.

Сьогодні полетимо…

Від перших розрахунків на папері і до першого польоту минуло більше двох років. Завзято працював у години дозвілля, під час відпусток, у свята й вихідні. Побував на всесоюзному зльоті авіаконструкторів-любителів, познайомився з багатьма відомими авіаторами країни.

Ларін став постійним покупцем дніпропетровських магазинів «Юний технік», «Зроби сам», «Умілі руки». Ніхто з продавців не здогадувався, що купляє він різні обрізки матеріалів саме для спорудження літального апарата. До речі, якщо мати необхідні креслення, в ті роки подібний літак з різних відходів під силу зробити було будь-якій грамотній людині, що знає закони механіки. Микола Ларін охоче розповідав про етапи свого будівництва, говорив, що хоче назвати літак «Пегасом».

Довелося зробити незвичний крок — забронювати за собою право першим зробити газетний репортаж про майбутній політ. І Микола Іванович дав таке слово. В своїй обіцянці не підвів. Морозного зимового дня він заїхав на автомашині і не міг приховати внутрішнього хвилювання:

— Сьогодні полетимо…

Ця подія відбулася на засніженому льоду місцевого ставка у Василівці. Авіаконструктор пояснив: цього дня за кермо літака сяде його друг і колега з селища Жданове Володимир Могилевський. Той має більший досвід у пілотуванні. Та й просто заслужив.

Заревів човниковий двигун «Вихрь», хитнулися закрилки апарата. Літак починає свій розбіг і відривається від поверхні. У захопленні спостерігали за цим польотом. Літак зробив коло над ставком і на розвороті почав набирати більшу висоту, полетів далі в бік степу. Але що це? Крізь морозяну імлу ми не почули більше двигуна. «Пегас» став стрімко знижатись. Всі кинулися до машини. Поки вибралися на дорогу і почали рулювати в бік посівів колгоспної люцерни. Здавалося, пролетіла вічність…

Тривожили думки: що з літаком, що з пілотом? Але все обійшлося. Двигун дійсно заглух. Але Володимир Могилевський вміло скористався аеродинамічними і планерними можливостями «Пегасу» і посадив його на траву. Лише переднім колесом зачепив за бруствер канави, що використовувалася для зрошення люцерни, і трішки підігнув його. А все інше було цілим. Пізніше з’ясували, що в бензонасосі зібрався водяний конденсат, якого і прихопило морозом. Причину неполадки згодом усунули.

Пізніше Микола Іванович після коротких тренувань, коли впевнився в надійності літака, вже й сам поринув у небо. Літак виявився напрочуд невибагливим. Аеродромом для «Пегаса» є будь-яке поле, степовий шлях, луки. Кожен політ невеликого літачка збирав численних глядачів.

Ось короткі льотно-технічні характеристики «Пегаса». Човниковий двигун з повітряним радіатором і дерев’яним повітряним гвинтом діаметром 120 сантиметрів. Завдовжки — 5 метрів, розмах крил — 9,6 метра, польотна вага — 260 кілограмів. Розвиває потужність 30 кінських сил. Це дозволяє апарату літати зі швидкістю від 50 до 110 кілометрів на годину. Запас міцності п’ятиразовий. Зручне розташування приладів, простота і легкість у керуванні. Літак прекрасно планерує з вимкненим двигуном.

Від «Пегаса» до «Данко» і «Рондо»

На досягнутому Ларін не зупинився. Сконструював вже новий літак — «Данко». А його нинішня, остання двомісна модель називається «Рондо». Для неї використав двигун з японського авто. Він значно легший вітчизняних аналогів і більш потужний.

Микола Іванович вірив, що сконструйований літак в змозі замінити в народному господарстві вертольоти «Мі-2», «Мі-8», той же літак «Ан-2». За рахунок дешевизни побудови, високої економічності й універсальності. Пригадує, що, літаючи над колгоспними ставками, зумів виявити браконьєрів. Після дощів напередодні жнив побачив, де саме знаходяться полеглі хліба. Це дозволило визначитись з черговістю збирання площ пшениці. Одного року пробував розкидати трихограму для боротьби зі шкідниками сільськогосподарських культур. Висока якість цієї роботи, експлуатаційна година польоту в 50 разів дешевша у порівнянні з «Ан-2». Вже не кажучи про вертольоти. А ще ж літак можна використовувати в туристичній галузі. Він може стати надійним другом для агронома, керівника колективу механізаторів.

Микола Ларін скрупульозно фіксує етапи свого авіаційного конструювання. Має кілька альбомів з фотокартками. В них записані і слова вдячних друзів. Ось текст майстра спорту Ю. Г. Ситника: «Талановитому творцю і пілоту чудового, простого і надійного літака «Пегас». Вдячність за довіру і можливість політати, піднятись на висоту 1450 метрів, відвести душу і пригадати кращі роки свого життя».

Нинішньої осені Микола Іванович свій «Рондо» показав вже в гаражі. Сезон для нього практично закінчився, літак знаходився на зимовій консервації. А ще ми оглянули злітну смугу аеродрому, що знаходилась на домашньому городі поруч із садибою. Всього сто метрів незораної полоси землі, з якої без проблем може злетіти цей легкий і незвичний за конструкцією літак.

Цього дня самодіяльний конструктор порався з іншим, вже земним винаходом — універсальним тракторцем, якого зібрав з різного металобрухту, знайденого практично на смітнику. Ларіна повсякчас вабить небо, але він живе на землі і прагне жити її турботами.

Gorod.dp.ua на Facebook.


Зема  (04.02.14 19:43): Еще в детстве видел этого дядьку в воздухе. У человека была Мечта и он ее осуществил,- уважуха ему!!! Ответить | С цитатой
Я ЯК-Истребитель(с)  (04.02.14 15:08): Небо- это одна из человеческих зависимостей, своего рода мания. История как в наркотиках, друг предложил попробовать, и все. Пролетал все сбережения, как люди в автоматах. Но не жалею, в жизни и быту это ни чуть не мешает. А не дай бог в случае империалистического вторжения врага на территорию нашего государства, думаю смогу подняться в небо и поливать недруга шквальным огнем. Всем мира, счастья, здоровья, и чтобы количество взлетов совпадало с количеством посадок. Ответить | С цитатой
?  (04.02.14 15:08): Микола Ларін з Солонянського району зря засветились Чинуши налогами не задавили? Ответить | С цитатой
Класс!  (04.02.14 15:03): Во всем цивилизованном мире легкомоторная авиация давно существует с появлением инета и до нас докатилось чудо сие жаль что неразвито это должным образом а главное достать приличный мотор проблема 1 и дорого но думаю прорвемся собрать легкий самолет дело не сложное самое дорогое при наших зарплатах достать материалы и запчасти...Удачи всем самоделкиным Украины! Ответить | С цитатой
1
Gorod.dp.ua не несет ответственности за содержание опубликованных на сайте пользовательских рецензий, так как они выражают мнение пользователей и не являются редакционным материалом.

Gorod`ской дозор | Обсудите тему на форумах | Разместить объявление

Другие новости раздела:

ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ!
Популярні*:
 за коментарями | за переглядами

* - за 7 днів | за 30 днів | Докладніше
Цифра:
50
лет просуществовала газета Днепр вечерний в бумажном формате

Источник
copyright © gorod.dp.ua
Все права защищены. Использование материалов сайта возможно только с разрешения владельца.

О проекте :: Реклама на сайте