Згоден
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтеся з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності та погоджуєтеся на використання файлів cookie.
Днепр » Новости города и региона
пт, 08 августа 2025
16:27

НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА

У Дніпрі відкриють виставку унікальних експортних та імпортних товарів радянської доби

|«« «« »» »»|

Їх покаже на новій виставці "Валютні авто" Технічний музей "Машини часу".

Багато хто помилково думає, що СРСР експортував за кордон тільки нафту, газ і зерно. Насправді великим попитом за кордоном користувалися радянські автомобілі, мопеди та безліч інших товарів.

З іншого боку, величезний список товарів імпортувався до великої країни. Але більшість із них можна було придбати лише у валютних магазинах «Берізка» або за блатом.

Багато таких унікальних уже забутих виробів буде представлено на новій виставці музею «Машини часу» «Валютні авто», яку відкриють 14 серпня. Як можна здогадатися з назви, її окрасою стануть рідкісні екземпляри автомобілів, які експортували Радянський Союз за кордон. Включно з нашими, українськими ЗАЗами.

Давній друг Міського сайту, директор музею «Машини часу» Михайло Прудніков ексклюзивно для нашого сайту розповів, що можна буде побачити на новій виставці:

«14 серпня о 12:00 у музеї «Машини Часу» відбудеться відкриття нової виставки «Валютні автомобілі та дефіцит», вона розповість про автомобілі які були призначені не для радянського споживача, а для продажу за кордон та про інші побутові дефіцитні речі.

Автомобілі на експорт відрізнялись комплектацією – звичайною для світового автопрому, але «не потрібною» радянському чоловіку: інерційні ремені безпеки, кондиціонер, автоматична коробка передач, легкосплавні диски, люк у даху та інше. Під час виставки відвідувачі дізнаються під якою маркою продавались автомобілі нашого автопрому у Європі, як можна було придбати автомобіль у СРСР у часи тотального дефіциту.

Головні експонати виставки: ВАЗ-2106 1983 р/в, мопед «Карпати» 1986 р/в, ЗАЗ-965 1964 р/в., та побутовий дефіцит який ви ніколи не бачили!

Виставка «Валютні автомобілі - та дефіцит»розповість про автомобілі які були призначені не для радянського споживача, а для продажу за кордон та про інші побутові дефіцитні речі.Автомобілі на експорт відрізнялись комплектацією – звичайною для світового автопрому, але «не потрібною» радянському чоловіку: інерційні ремені безпеки, кондиціонер, автоматична коробка передач, легкосплавні диски, люк у даху та інше. Головний автомобіль виставки ВАЗ 2106, який був випущений для країн Бенілюкса.

Що можна буде побачити під час екскурсії виставкою?

ГАЗ-21 Волга 70і роки

Багато хто пам'ятає комедійний фільм «Бріліантова рука», в одному з епізодів головний герой Сєня у виконанні Ю. Нікуліна шукає халат із перламутровими ґудзиками для дружини, звісно таку гарну річ просто так у радянському магазині не купиш  - це дефіцит! У салоні автомобіля ви бачите подібний халатик

А якщо ми відкриємо багажник ви побачите його ще ближче, що за етикетка на ньому, де він виготовлений?

Решта товарів, які ви бачите всередині багажника також є дефіцитом, хутра в СРСР було багато, але продалося воно знову ж не для всіх і не скрізь. Ми  припускаємо що автомобіль вертався зі службової командировки з НДР, де відбувся обмін сувенірами – власнику Волги німецькі соціалісти подарували бюст Ф. Енгельса. Окрім цього бачимо вазу з кольорового скла та порцеляновий світильник «Собачка», на всю велику сім'ю у багажнику хутряні шапки з песця, норки, опосума та чорнобурки, які можна було придбати у НДР або достати у СРСР, якщо в тебе знайомі у сфері торгівлі або ти заробляв чеки «Зовнішпромторгу», які можна було пізніше отоварити у спец магазині. Був ще один варіант покупки дефіциту – толкучка. Батьки Дмитра Кулика не мали можливості поїхати закордон, тому придбали Шотландський шарф за 60 карбованців на базарі, у цій історії нема нічого нового, багато хто так робив.

Цікаво інше – як зберігали цей шарф взимку, мабуть щоб йому не було холодно його ховали у скляну банку або за іншими причинами?

Також покажемо автомобіль ГАЗ-21 , він також продавався у Європі, одного разу навіть з легким скандалом. Чомусь усі Волги призначені для експорту автомобілі були прикрашені решіткою із зіркою, іноземці побачили у цьому пропаганду та дизайн решітки з часом був змінений.

Форд Р780-і роки

Автомобіль був куплений  у західній Німеччині та прибув до Одеси на пароплаві, всередині салону ми бачимо розкриту валізу з дефіцитними жіночими панчохами виробництва ЧССР та НДР, зазвичай їх привозили зі столиці, у нашому місті придбати їх було неможливо.

Панчохи радянського виробництва були товстіші, менш еластичні, швидко рвалися та мали обмежену кольорову гаму. Їх шили з лавсану або грубого капрону, з простим оздобленням і невиразною упаковкою.

Панчохи з НДР і ЧССР вважалися дефіцитом: тонкі, прозорі, еластичні, з приємною текстурою й вишуканим блиском. Мали гарну посадку, довше служили й виглядали елегантно. Їх дарували як розкішний подарунок і берегли «на вихід».

Ще ми бачимо пеньюарблакитного кольору за розповіддю Ю.Супруна, який служив у НДР на початку 60-х років, вона використовувалась не завжди за призначенням. Всередині військової частини був армійський магазин з продуктами  та іншими товарами, які ще не продавалась у СРСР. Поки чоловік знаходився на службі його дружина сама знайомилась з армійським містечком, треба було витратити зароблені чоловіком демократичні марки. Увагу жінок одразу ж приваблювали яскраві, легкі, незвичні нічні сорочки - пеньюари, але покупали вони їх зовсім з іншими думками. Часто ввечері у містечку відбувались курйози – дружини офіцерів, які нещодавно приїхали, ходили ввечері «в чому мати народила», вірніше в тому що вони вспіли швидко купити у армійському магазині – вони були впевнені що це вечірня сукня.

ЗАЗ-965 60і роки

У жовтні 1964 року завод виготовив пробну партію машин для експорту у кількості 50 штук. Автомобіль відрізнявся встановленими молдінгами з боків прикрашений табличкою «Ялта» на англійській мові. У салоні було встановлено кермо кольору  біла кістка. Для зручності «іноземних» пасажирів у задніх картках були зроблені підлокітники у поглибленнях.

1965 р. З березня розпочато експорт автомобілів ЗАЗ-965А. За 1965 р. було відвантажено на експорт 3111 автомобілів, у тому числі: Фінляндії – 1633, Бельгії – 228, Швеції – 75, Данії – 27, Болгарії – 1120.

На виставці представлений рядовий ЗАЗ-965 для внутрішнього ринку, але в нас є фотографії  - експортної моделі ЗАЗ та шильдик «Ялта», демонструємо його вам.

ЗАЗ 1102 90і роки

На 1991 рік Таврія експортувалась до Франції, Югославії, Турції, Панами, Польщі, Угорщини, Чилі. За 8 місяців 1991 року було експортовано 6,5 тисяч автомобілів.

Tavria Pinguin-8

У 1990 році завод «АвтоЗАЗ» підписав зі Швейцарською фірмою Fridez Solar (з її філіалом в Угорщині) на постачання 1000 автомобілів, але було домовлено, що «Таврія» буде постачатись лише з комплектом зчеплення і коробкою передач.

Оснащенням «Таврій» електротягою займалися фахівці швейцарської фірми Fridez Solar, а збірка здійснювалася в німецькому Дрездені. Під капотом розміщувався 56-кілограмовий електромотор номінальною потужністю 12 кВт в парі з 5-ступінчастою механічною КП і системою рекуперації енергії при гальмуванні. Джерелом струму служив блок з 14 свинцевих батарей на 84В, місткістю 240 ампер-годин, що були встановлені в багажнику. Максимальна швидкість «Пінгвіна» становила 80 км/год, а запас ходу на одній зарядці – 80 км. Обігрівач салону живився енергією від акумуляторних батарей. Всього було виготовлено близько 680 електро автомобілів.

Автомобіль показали на Франкфуртському автосалоні 1991 року.

Tavria XL Poch S.A.

Експортна модифікація Таврії для Франції доопрацьована фірмою Poch SA, продавався з 1991 по 1993 рік. Автомобіль обзавівся новим облицюванням радіатора, широкими бамперами з частково пофарбованими в колір кузова і лаконічними декоративними ковпаками на колесах. Інтер'єр також облагородили внаслідок більш дорогих оздоблювальних матеріалів. Всього з 1991 року по 1993 рік було продано 1606 автомобілів.

«UKRAINE-GREECE S.А.»

У 90-х у Греції було зареєстровано спільне підприємство «UKRAINE-GREECE S.А.». І вже з липня 1992 року в м. Салоніки почали виготовляти 3 модифікації на базі ЗАЗ-1102 Таврія: пікап, фургон та модифікацію з кузовом типу “Ландо”. Автомобілі навіть отримали свій загальний індекс – 11025. Усі перераховані моделі можна побачити на фотографіях.

Покажемо експортний мопед «Карпати» та лижника з закордонним екіпіруванням.

ВАЗ-2106, 80і роки

Рідкісна і по-своєму цікава версія ВАЗ-2106, розроблена для ринку Канади. Радянські автомобілі завжди були популярними на закордонному ринку через дешевизну. Автомобіль, призначений для продажу на ринку Канади, випускався з 1978 до 1983 року включно. Основною відмінністю екстер'єру машин, призначених для експорту, була зміна конструкції бамперів та світлотехніки. Справа в тому, що для того, щоб налагодити експорт, виробники були зобов'язані привести авто до стандартів, які діяли на ринку цієї країни. Або для країн Бенілюкса У салоні автомобілів, призначених для експорту, був використаний якісніший оздоблювальний матеріал – інерційні ремені безпеки, додаткові сигнальні лампи на торпеді, в картках дверей були впроваджені додаткові профільні труби для безпеки при можливому боковому ударі на дорозі. Це було зроблено через те, що закордонні водії були прискіпливішими і хотіли їздити з комфортом та бути у безпеці.

ЛуАЗ-969МЕ (Волинь)

З квітня 1983 року, через всесоюзну фірму «AVTOEXPORT»ЛуАЗ-969МЕ почали експортувати в Європу. З додаткової комплектації: іншої форми надкрилки,  тент зі збільшеним "вікнами", бампера пофарбованів колір кузова і “ікла”. На прототипах ще була заливна горловина з кришкою та замком, та щіткові очисники фар. Панель приладів в салоні була доповнена імпортним приладами

Martorelli - ЛуАЗ

Крім СРСР модель 969МЕ експортувалася фірмою Martorelli до країн Західної Європи, зокрема до Італії. Але експортний варіант зазнавав значної модернізації, яку проводили в Італії. Встановлювався новий, потужніший та економічніший двигун Ford об'ємом 1.1 потужністю 48 к.с. З додаткових опцій: покращений інтер'єр, колір "металік", легкосплавні диски та інші більш інформативнідзеркала заднього виду.

ВАЗ-2108

Варіант ВАЗ-2108 - кабріолет, розроблений з ініціативи Б. Г. Хубаєва - шефа Scaldia-Volga в Європі разом із радянськими інженерами з бюро промислової естетики Lada в Дьєгемі.Лінія зрізу даху проходила відразу за передніми стійками і рамкою вітрового скла.

На презентації нову машину називали Lada Cabrio, з чотирма круглими фарами замість прямокутних блок-фар.Коли почалися продажі, голландці запропонували дати кабріолету власне ім'я — Lada Natasha, яке виявилося напрочуд вдалим: ім'я Natasha асоціювалося з ніжністю та жіночністю, однаково добре звучало всіма європейськими мовами і дуже йшло гарному прогулянковому автомобілю. Крім Scaldia-Volga, у компанії EBS кабріолети замовляли німецькі, голландські та французькі експортери радянської «Лади». Замовлення зазвичай надходили на найдешевші модифікації, і в деяких випадках експортери самостійно встановлювали свої кити (обваження). Цим пояснюється різноманітність варіантів зовнішнього вигляду кабріолетів Lada.

Інше

Далі по залах музею можна зустріти ще епізоди виставки «Валютні автомобіліта дефіцит» - серед стенда іграшок, на стенді лічильних машин та стелажі радіоелектроніки та всередині холодильника у кафе. Дефіцитні речі відмічені фірмовою етикеткою виставки».

Отже, музей «Машини часу» чекає гостей 14 серпня о 12-00!

Фото – музей «Машини часу».

Gorod.dp.ua на Facebook.


Житель  (08.08.25 09:31): Про Таврию интересно, не знал про такие версии. Реклама с ценой 1400$ на неё - это вроде Чили? Любопытно, даже у нас вроде такой низкой цены не было на неё, минимум вроде 1900$ помню. Или это не в американских долларах? Ответить | С цитатой
1
Gorod.dp.ua не несет ответственности за содержание опубликованных на сайте пользовательских рецензий, так как они выражают мнение пользователей и не являются редакционным материалом.

Gorod`ской дозор | Обсудите тему на форумах | Разместить объявление

Другие новости раздела:

ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ!
Популярні*:
 за коментарями | за переглядами

* - за 7 днів | за 30 днів | Докладніше
Цифра:
1 689 000
евро стоимость одного современного трамвая

Источник
copyright © gorod.dp.ua
Все права защищены. Использование материалов сайта возможно только с разрешения владельца.

О проекте :: Реклама на сайте