Згоден
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтеся з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності та погоджуєтеся на використання файлів cookie.
Днепр » Новости города и региона
вт, 19 ноября 2024
05:28

НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА

Закон про ПЕП: що треба знати про пожиттєвий фінмоніторинг політично значущих осіб

Закон про ПЕП: що треба знати про пожиттєвий фінмоніторинг політично значущих осіб

Верховна Рада ухвалила закон, яким повернула політично значущим особам пожиттєвий статус. Щодо них в особливому порядку застосовують фінансовий моніторинг. Проєкт 9269-д ухвалювали важко, але він є структурним маяком у кредитній програмі з Міжнародним валютним фондом та обов'язковим кроком перед тим, як перейти до перемовин про членство у ЄС. Хто такі публічно значущі особи, як їх перевірятимуть та чому ухвалити закон про них було так складно, розбирався "Ми – Україна".

Хто такий PEP?

Політично значущі особи або Politically Exposed Persons (PEP чи ПЕП) отримали визначення у 2014 р. Законом про протидію відмуванню коштів нНаціональних публічних діячів визначили, як фінансових клієнтів з підвищеним ризиком. Отже, фінансовий контроль щодо них був підвищеним. Проте статус публічних обмежувався строком на посаді плюс ще три роки після звільнення.

У 2019 році ВР ухвалила новий закон про протидію злочинним доходам. Тоді, спрямований на виконання Угоди про асоціацію з ЄС та задля отримання макрофінансової допомоги від Євросоюзу на 500 млн євро, він встановлював порогові суми фінансових операцій, нові принципи фінансового моніторингу, посилював відповідальність за порушення фінмону. І також надавав перелік PEP без обмеження строку для цього статусу. Отже, й підвищений фінансовий контроль став пожиттєвим.

У листопаді 2022 р. депутати закон змінили , і знову вказали, що ПЕП можна бути під час перебування на посаді та ще три роки після цього. Саме тоді ухвалювали зміни до закону про фінмоніторинг, які вимагали умови війни з росією. У першому читання вимог стосовно політично значущих осіб не було. Вони з'явилися завдяки поправкам в процесі узгодження, і за результатами викликали обурення у міжнародних партнерів.

Норми законодавства щодо PEP вимагали узгодити із стандартами FATF, а у них строки для статусу не встановлені. Така корекція законодавства – це 14 структурний маяк у меморандумі з МВФ та вимога перед перемовинами щодо членства України у ЄС . У жовтні цього року має бути письмова доповідь від Єврокомісії, яку у грудні розглядатиме Рада ЄС. Вона саме щодо переходу України від статусу кандидата у члени ЄС до переговорів про вступ до Євросоюзу. PEP-закон має відкрити цей шлях.

"Одного разу PEP – назавжди PEP" – принцип, який діє тепер, та який ухвалили проєктом 9269-д. Перелік національних PEP із пожиттєвим статусом такий:

  • президент, прем'єр-міністр, члени Кабінету Міністрів та їх заступники;
  • керівник постійно діючого допоміжного органу, утвореного президентом, його заступники;
  • керівник та заступники керівника Державного управління справами;
  • керівники апаратів (секретаріатів) державних органів, що не є державними службовцями, посади яких належать до категорії "А";
  • секретар та заступники секретаря РНБОУ;
  • народні депутати України;
  • голова та члени правління НБУ, члени Ради НБУ;
  • голови та судді Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів;
  • члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;
  • генеральний прокурор та його заступники;
  • голова СБУ та його заступники;
  • директор НАБУ та його заступники;
  • директор ДБР та його заступники;
  • директор БЕБ та його заступники;
  • голова та члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, голова та члени Антимонопольного комітету України, голова НАЗК та його заступники, Голова та члени Рахункової палати, голова та члени ЦВК, голови та члени інших державних колегіальних органів;
  • надзвичайні і повноважні посли;
  • начальник Генерального штабу - Головнокомандувач Збройних Сил України, командувачі Сухопутних військ Збройних Сил України, Повітряних Сил Збройних Сил України, Військово-Морських Сил Збройних Сил України;
  • державні службовці, посади яких належать до категорії "А". А саме керівник апарату ВР та його заступники, керівник апарату постійно діючого допоміжного органу, утвореного президентом, держсекретар Кабміну та його заступники, керівники центральних органів виконавчої влади та їх заступники, керівники апаратів КСУ, Верховного суду, вищих спеціалізованих судів та їх заступники, керівники держслужби в держорганах та їх заступники;
  • керівники органів прокуратури, керівники обласних територіальних органів Служби безпеки України, голови та судді апеляційних судів;
  • керівники адміністративних, управлінських чи наглядових органів державних та казенних підприємств, господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких прямо чи опосередковано перевищує 50%;
  • члени керівних органів політичних партій.

Посилений фінансовий моніторинг розповсюджуються і на членів сім'ї PEP. Це чоловік/дружина або прирівняні до них особи, син, дочка, пасинок, падчерка, усиновлена особа, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, зять та невістка і прирівняні до них особи, батько, мати, вітчим, мачуха, усиновлювачі, опікуни чи піклувальники.

У законодавстві загалом і у новому документі зокрема не прописали перехідні норми, обмеження у часі щодо статусу PEP. Той, хто обіймав посади зі списку колись раніше, члени їхніх сімей підпадають під ті ж вимоги фінансового моніторингу, що й ті, хто обіймає їх зараз та їхні сім'ї. Колишніх ПЕП в Україні знову немає. Дуже багатьом це не сподобалося, і обурення можна зрозуміти.

Як моніторять PEP?

Саме в особливостях посиленого фінмоніторингу операцій політично значущих осіб і ховається корінь усіх проблем.

"Ці особи можуть бути підвищеним ризиком з точки зору фінансових злочинів, таких як відмивання грошей, корупція і незаконне збагачення, - пояснює членкиня наглядової ради Пат "Укртатнафта" Ольга Батова , - Тому статус PEP передбачає "додатковий", прискіпливий фінансовий моніторинг тебе, твого чоловіка/дружини, твоїх дітей (в моєму випадку ще навіть ненароджених), твоїх батьків, твоєї компанії (якщо ти там засновник), твоїх партнерів (якщо ви вирішили разом бізнес створити). На практиці: банк може заблокувати будь-який ваш рахунок, чи рахунок Вашої компанії, якщо йому здається щось "підозрілим".

"Є численні приклади необґрунтованої відмови банками в послугах політичним діячам та їх близьким", - констатував у серпні цього року голова НБУ Андрій Пишний .

За даними НБУ, станом на початок квітня цього року у 58 банках понад 30,5 тис. PEP мають рахунки. У серпні у Нацбанку акцентували увагу на тому, що до ділових відносин із ними у багатьох банків підхід є "формальним".

Окрім стандартів FATF щодо статусу політично значущих осіб, є й чимало інших, зокрема процедура "знай свого клієнта". Тобто суб'єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) мають вивчити клієнтів та зайвий раз не завдавати перепон, якщо немає ризиків.

"Воно (процедура FATF , - авт.) ніколи нормально не працювало і без PEPів. Але, окрім того, що FATF ми виконуємо досить творчо, є інші проблеми. Правда дуже проста і сумна. PEP – невигідний для банку клієнт", - зазначає голова ради громадського контрою при Бюро економічної безпеки Тарас Котов.

Ризики, на які із запровадженням законодавчих змін про пожиттєвий статус PEP, вказують майже усі – небажання людей цілком порядних мати стосунок до держслужби через потенційні фінансові складнощі. Яку саме операцію вважатимуть підозрілою незрозуміло, тож заблокувати можуть будь-яку. Фінустановам стежити за клієнтом PEP складно, тож легше взагалі розірвати з ним відносини.

Як будуть моніторити PEP?

З 17 червня цього року змінились вимоги щодо фінмону політично значущих осіб у кращий для них бік за постановою НБУ 65 . Згідно із ними, банк не може встановлювати джерела статків та коштів, які пов'язані із операціями PEP, якщо:

  • рівень ризику є низьким;
  • немає підозр щодо легалізації злочинних доходів та фінансування тероризму;
  • рахунки в основному передбачені для зарплати та соцвиплат і сума операцій не перевищує 400 тис. грн (еквівалент) на місяць. До змін порогова сума була іншою – не більше 200 тис. грн на квартал.
  • Також положення доповнили вимогою до банків із належного застосування ризик-орієнтованого підходу до PEP під час присвоєння їм рівня ризику, проведення фінансових операцій, встановлення та продовження ділових відносин.

Тобто PEP, якому безпідставно блокують операції, відмовляють в обслуговуванні, витискають з кола клієнтів, може поскаржитися до НБУ. До того ж у закон про фінмон, разом із пожиттєвим статусом, внесли й інші зміни, які стосуються СПФМ.

Якщо СПФМ відмовляє PEP чи члену сім'ї у фіноперації, ділових відносинах, то має дати письмову обґрунтовану причину. Цієї вимоги раніше не було. За неналежне застосування до таких клієнтів ризик-орієнтованого підходу СПФМ несе відповідальність.

"Це штрафи (на мій погляд суттєві) у розмірі до 1,7 млн грн до небанківських фінансових установ та інших суб'єктів фінансового моніторингу, крім банків (до речі, цю суму й зазначено в ухваленому законі) та до 10 млн грн до банків, що вже передбачено в нормативному акті Національного банку", - пояснює Андрій Пишний.

Про те, що банки штрафуватимуть на 10 млн грн за порушення щодо PEP, з'явилось у червні цього року постановою 80 - змінами до положення про заходи впливу. Цей штраф передбачили за:

  • порушення вимог щодо виявлення належності клієнтів та інших осіб до PEP, членів їх сімей, осіб, пов'язаних із ними;
  • неналежне застосування ризик-орієнтованого підходу в частині встановлення їм необґрунтованого рівня ризику, вжиття щодо них непропорційних заходів відповідно до категорії ризику.

За новим законом з'являється ще один запобіжник. Нині під час належної перевірки клієнтів, які є політично значущими особами, членами їхніх сімей, пов'язаними із ними особами, СПФМ повинен:

  • мати належну систему управління ризиками;
  • одержувати дозвіл свого керівника для ділових відносин, фіноперацій на суму 400 тис. грн та більше;
  • вживати заходи для встановлення джерел статків та коштів;
  • здійснювати поглиблений моніторинг ділових відносин.

Але за новими нормами до СПФМ висувають тільки одну вимогу з чотирьох, якщо протягом 12 місяців після того, як людина перестала виконувати публічні функції, її фінансові операції становили низький ризик, не було ризику, властивого політично значущим особам. Треба буде мати належну систему управління ризиками.

"Так, не вживатимуться заходи щодо отримання дозволу керівника на встановлення/підтримання ділових відносин/проведення фінансової операції, встановлення джерел статків (багатства) та джерел коштів, здійснення поглибленого моніторингу ділових відносин", - пояснює Пишний.

Голова НБУ також обіцяє, що за моніторингом PEPів там будуть уважно стежити, а за дискримінацію – рішуче вживати заходи впливу до банків та фінустанов.

Gorod.dp.ua на Facebook.

Gorod.dp.ua не несет ответственности за содержание опубликованных на сайте пользовательских рецензий, так как они выражают мнение пользователей и не являются редакционным материалом.

Gorod`ской дозор | Обсудите тему на форумах | Разместить объявление

Другие новости раздела:

ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ!
Популярні*:
 за коментарями | за переглядами

* - за 7 днів | за 30 днів | Докладніше
Цифра:
50
лет просуществовала газета Днепр вечерний в бумажном формате

Источник
copyright © gorod.dp.ua
Все права защищены. Использование материалов сайта возможно только с разрешения владельца.

О проекте :: Реклама на сайте